کولر گازی

کولر گازی اینورتر چیست ؟

کولر گازی قیمت مناسب

کولر گازی دور ثابت چیست؟

کولر گازی دور ثابت نوعی کولر گازی است که کمپرسور آن با سرعت ثابت کار می کند. در این نوع کولر گازی، کمپرسور فقط دو حالت دارد: روشن یا خاموش.

نحوه عملکرد:

  • هنگامی که دمای محیط بالاتر از دمای تنظیم شده باشد، کمپرسور روشن می شود و با حداکثر سرعت کار می کند تا دمای محیط را به دمای تنظیم شده برساند.
  • هنگامی که دمای محیط به دمای تنظیم شده برسد، کمپرسور خاموش می شود.

مزایای کولر گازی دور ثابت:

  • قیمت ارزان: کولرهای گازی دور ثابت در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر، قیمت ارزان تری دارند.
  • ساختار ساده: کولرهای گازی دور ثابت ساختار ساده تری دارند و به همین دلیل تعمیر آنها آسان تر است.

معایب کولر گازی دور ثابت:

  • مصرف برق بالا: کولرهای گازی دور ثابت مصرف برق بالایی دارند.
  • صدای زیاد: کولرهای گازی دور ثابت در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر، صدای بیشتری دارند.
  • عدم تناسب ظرفیت: در کولر گازی دور ثابت، ظرفیت سرمایش یا گرمایش همیشه ثابت است و با نیازهای متغیر محیط تناسب ندارد.

در مجموع، کولرهای گازی دور ثابت برای مکان هایی که به طور موقت نیاز به سرمایش یا گرمایش دارند، مناسب هستند.

کولرگازی اینورتر چیست ؟

کمپرسورهای کولر گازی از نظر نوع سیستم کارکرد می تواند دور ثابت و یا دور متغیر باشد
در کمپرسورهای  دور ثابت کنترل کمپرسور جهت تنظیم دما بوسیله خاموش و روشن شدن کمپرسور کنترل می شود که باعث می شود در هر بار خاموش و روشن شدن، شوک به سیستم برق وارد شود.

کولر گازی اینورتر نوعی کولر گازی است که کمپرسور آن با سرعت متغیر کار می کند. در این نوع کولر گازی، کمپرسور می تواند با سرعت های مختلف کار کند تا دمای محیط را به طور دقیق و با راندمان بالا تنظیم کند.

نحوه عملکرد:

  • هنگامی که دمای محیط بالاتر از دمای تنظیم شده باشد، کمپرسور با سرعت بالا روشن می شود و تا زمانی که دمای محیط به دمای تنظیم شده نزدیک شود، به کار خود ادامه می دهد.
  • هنگامی که دمای محیط به دمای تنظیم شده نزدیک می شود، کمپرسور با سرعت کم کار می کند تا دمای محیط را به طور دقیق تنظیم کند.

مزایای کولر گازی اینورتر:

  • مصرف برق پایین: کولرهای گازی اینورتر در مقایسه با کولرهای گازی دور ثابت، مصرف برق پایین تری دارند.
  • صدای کم: کولرهای گازی اینورتر در مقایسه با کولرهای گازی دور ثابت، صدای کمتری دارند.
  • تنظیم دقیق دما: کولرهای گازی اینورتر می توانند دمای محیط را به طور دقیق تنظیم کنند.
  • عمر طولانی: کولرهای گازی اینورتر عمر طولانی تری دارند.

معایب کولر گازی اینورتر:

  • قیمت بالا: کولرهای گازی اینورتر در مقایسه با کولرهای گازی دور ثابت، قیمت بالاتری دارند.
  • ساختار پیچیده: کولرهای گازی اینورتر ساختار پیچیده تری دارند و به همین دلیل تعمیر آنها دشوارتر است.

در مجموع، کولرهای گازی اینورتر برای مکان هایی که به طور دائمی نیاز به سرمایش یا گرمایش دارند، مناسب هستند.

در اینجا چند نمونه از کاربردهای کولر گازی اینورتر آورده شده است:

  • مناطق با آب و هوای گرم و خشک
  • مناطق با آب و هوای سرد و مرطوب
  • مناطق مسکونی
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی

کولرگازی اینورتر دی سی  چیست ؟

کولر گازی اینورتر دی سی نوعی کولر گازی اینورتر است که از موتور الکتریکی جریان مستقیم (DC) در کمپرسور خود استفاده می کند. این نوع کولر گازی مزایای متعددی نسبت به کولرهای گازی اینورتر معمولی دارد.

مزایای کولر گازی اینورتر دی سی:

  • مصرف برق کمتر: کولرهای گازی اینورتر دی سی در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر معمولی، مصرف برق کمتری دارند. دلیل این امر این است که موتورهای الکتریکی دی سی راندمان بالاتری نسبت به موتورهای الکتریکی متناوب (AC) دارند.
  • صدای کمتر: کولرهای گازی اینورتر دی سی در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر معمولی، صدای کمتری دارند. دلیل این امر این است که موتورهای الکتریکی دی سی لرزش کمتری دارند.
  • عملکرد بهتر در دمای پایین: کولرهای گازی اینورتر دی سی در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر معمولی، عملکرد بهتری در دمای پایین دارند. دلیل این امر این است که موتورهای الکتریکی دی سی در دمای پایین گشتاور بیشتری دارند.
  • عمر طولانی تر: کولرهای گازی اینورتر دی سی در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر معمولی، عمر طولانی تری دارند. دلیل این امر این است که موتورهای الکتریکی دی سی اصطکاک کمتری دارند.

معایب کولر گازی اینورتر دی سی:

  • قیمت بالا: کولرهای گازی اینورتر دی سی در مقایسه با کولرهای گازی اینورتر معمولی، قیمت بالاتری دارند.
  • ساختار پیچیده: کولرهای گازی اینورتر دی سی ساختار پیچیده تری دارند و به همین دلیل تعمیر آنها دشوارتر ا

در کمپرسورهای اینورتر بوسیله تغییر دور کمپرسور میزان مورد نیاز مبرد کنترل می شود و از خاموش و روشن شدن مکرر جلوگیری می شود.در ضمن باعث صرفه جویی در مصرف برق می گردد.
نوع کنترل کمپرسور اینورتر در کمپرسور با جریان متناوب از طریق تغییر فرکانس و در کمپرسورهای جریان مستقیم از طریق تغییر ولتاژ صورت می گیرد.

اینورتر دی سی  چیست ؟

 به عبارت دیگر کمپرسورهای کولرگازی اسپلیت را میتوان از نظر نوع کارکرد به دو مدل دور ثابت  و دور متغیر که همان اینورتر است تقسیم نمود.
در کولرگازی یا کمپرسورهای دور ثابت تنظیم دما به وسیله خاموش و روشن شدن کمپرسور انجام می گیرد که این عمل در واقع باعث وارد شدن شوک به سیستم برق می شود.

کولرهای گازی اینورتر همانطور که از اسم آن مشخص است به وسیله تغییر دور کمپرسور از خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور یا موتور کولرجلوگیری میکند و این فرآیند باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

کیت  اینورتر چیست ؟

در کولرهای غیر اینورتر زمانی که دمای محیط به حد دلخواهی که به دستگاه داده‌ایم رسید، کمپرسور خاموش می‌شود. با گذشت زمان و هنگامی‌که دمای محیط زیاد شد، کمپرسور دوباره شروع به کار می‌کند. در این کولرها تنها دو حالت برای کمپرسور وجود دارد یا روشن است یا خاموش.
اما کمپرسورهایی که به سیستم اینورتر مجهز هستند، در هنگام رسیدن به دمای مطلوب کمپرسور خاموش نمی‌ شود و تنها دور کمپرسور را کاهش می‌دهد

طرز کار :

به همین دلیل موتورهای اینورتر به موتورهای دور متغیر معروف هستند.
موتورهای اینورتر مشابه موتورهای معمولی، مرتبا خاموش و روشن نمی‌شوند و تنها در سرعت گردش خود تغییر ایجاد می‌کنند.
یکی از مواردی که باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود، شروع به کار موتور است که جریان بالایی را از منبع تغذیه می‌کشد.
اصلا همین روشن و خاموش شدن پیوسته‌ی کمپرسور، باعث مصرف بیش ‌از حد برق می‌شود. حال وقتی موتور نیاز به روشن شدن‌های پی‌درپی نداشته باشد، مصرف برق دستگاه به‌‌شدت کاهش می‌یابد و همین موضوع باعث معروف شدن کولرهای اینورتر شده ‌است.
در فناوری اینورتر تا ۶۰ درصد در بهترین حالت(یعنی از 20 تا 60 درصد) در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود. حتی سازنده‌ها ادعا می‌کنند که در برخی مدل‌های جدید، امکان صرفه‌جویی بیشتر از این هم فراهم شده ‌است.

اینورتر در کولرگازی اسپلیت

کولرهای اسپلیت هم بصورت دیواری و هم بصورت زمینی بر حسب نیاز عرضه میشوند و یکی از مهمترین مزیتهای کولرگازی تبادل حرارت در بخشهای مختلف دستگاه با هوای محیط می باشد.

اینورتر وسیله ای است كه فركانس متغیری را به مصرف كننده و از جمله موتوركولرگازی می رساند .

كه با تغییر فركانس سرعت چرخش موتور مربوطه قابل كنترل می باشد و این امر در نهایت منجر به كاهش مصرف انرژی می گردد .

اینورتر در اصل از دو بخش تشكیل شده است :

  1. كانورتر converter  – اینورتر Inverter

کولر گازی اینورتر چیست ؟

اینورتر در کولرگازی اسپلیت

در اصل اینورتر تبدیل كننده جریان مستقیم به جریان متناوب می باشد لذا ابتدا جریات متناوب به جریان مستقیم تبدیل شده و سپس به جریان متناوب با فركانس های مختلف تبدیل می گردد .

كار كانورتر تبدیل كردن جریان متناوب به جریان مستقیم توسط پل دیود می باشد .كار اینورتر این است كه با برق DC ورودی به هر ترانزیستور برق مورد نیاز سیم پیچ های موتورسه فاز را تامین نماید .

کلیه کولرهای گازی و اسپیلت های ارائه شده در “کولرگازی بانه “، با برگه ضمانت و گارانتی شرکت های مورد تایید  عرضه می شوند.

کولر گازی اینورتر و تفاوت آن با کولر گازی کم مصرف :

نسل جدید کولرهای گازی یا اسپلیت ها ،کولرهای  اینورتر می باشد ، که ممکن است مردم به کولرهای گازی اینورتر  کولرهای گازی کم مصرف نیز بگویند.
اما دلیل اینکه کولرهای اسپلیت اینورتر را به نام کولر گازی کم مصرف می شناسند چیست؟
در نسل قدیم کولرهای گازی یا اسپلیت ها با کمپرسور دور ثابت ، عملکرد سیستم تنظیم دمای کولر بدین صورت بود که کاربر دمای مورد نظر خود را روی اسپلیت تنظیم نموده و اسپلیت یا کولر گازی نیز با تشخیص دمای محیط از طریق ترموستات داخلی به محض اینکه دمای محیط با دمای تنظیم شده روی دستگاه را یکی تشخیص می داد موتور یا کمپرسور کولر  را خاموش می کرد.

به طور مثال کاربر کولر گازی یا اسپلیت خود را روی دمای 24 درجه سانتی گراد تنظیم می نماید ، کولر گازی یا اسپلیت دمای محیط را به 24 درجه سانتی گراد می رساند و ترموستات داخلی آن به محض تشخیص دمای 24 درجه محیطی دستور خاموش شدن موتور کولر گازی یا اسپلیت را داده و در نهایت موتور دستگاه خاموش می شود.
اما در این زمان ترموستات بیکار نیست و هر لحظه در حال تشخیص دمای محیط است و همچنان در صورت حس کردن دمایی غیر از دمای تنظیم شده توسط کاربر ، دستور لازم را جهت روشن شدن مجدد موتور یا کمپرسور کولر میدهد.

این خاموش و روشن شدن متوالی موتور اسپلیت یا کولر گازی سبب وارد شدن شوک الکتریکی به موتور و همچنین افزایش مصرف برق در زمان استارت مجدد کمپرسور می گردد و همین عامل یکی از مشکلات کولر های گازی و اسپلیت های قدیمی می باشد که در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت ها رفع گردیده است.
در نسل جدید کولر های گازی و اسپلیت سیستم عملکرد تنظیم دمای محیط بشرح زیر تغییر کرده است:
در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت به جای استفاده از کمپرسورهای دور ثابت  که برای تنظیم دما فرمان ترموستات باید موتور دستگاه را خاموش و روشن کند  ، تا دمای محیط به تعادل برسد از سیستم کمپرسورهای دور متغیر استفاده گردیده است.
کمپرسورهای دور متغیر استفاده شده در کولرهای گازی و اسپلیت نسل جدید این امکان را میدهد که با رسیدن دمای محیط به دمای مورد نیاز کاربر به جای خاموش نمودن کمپرسور یا موتور دستگاه ، دور موتور را کاهش دهند تا از وارد شدن شوک الکتریکی ناگهانی به موتور دستگاه و کمپرسور در زمان استارت مجدد کمپرسور و در نتیجه مصرف برق بیشتر جلوگیری بعمل آید.
در واقع تنها تفاوت نسل قدیم کولر های گازی و اسپلیت با نسل جدید آنها در نوع کمپرسور آنها می باشد که در نسل قدیم از کمپرسورهای دور ثابت استفاده شده است ولی در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت از کمپرسورهای دور متغیر استفاده شده است که همین تغییر سبب تفاوت در قیمت کولر های گازی و اسپلیت اینورتر در نسل جدید شده است.

اینورتر  دیسی در کولرگازی اسپلیت

اسپلیت های اینورتر با تبدیل برق متناوب به جریان برق مستقیم ، موجب استارت تدریجی، کم صدا و کم مصرف دستگاه در هنگام راه اندازی کولر می گردند.ولی میزان واقعی کاهش مصرف برق نسبت به افزایش شدید بهای دستگاه قابل بررسی است.

به منظور کاهش موثر مصرف برق  کولرگازی ها یا اسپلیت ها ، همیشه دمای آنرا روی 25 درجه سانتیگراد تنظیم نمائید. این عمل باعث خاموش شدن متناوب کمپرسور دستگاه و کاهش هزینه برق مصرفی شما می گردد.

همچنین با توجه به تجمع هوای گرم در زیر سقف ، درصورتیکه محل نصب پنل اسپلیت روی دیوار فاصله بیشتری از سقف داشته باشد، انرژی کمتری جهت خنک کردن هوای زیر سقف مصرف شده (کاهش مصرف برق) و جریان هوای خنک بیشتری در سطح ایجاد می گردد.

توجه :

قبل از انتخاب هر یک از مدلهای کولرهای گازی یا اسپیلت های زیربه موضوع تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق مصرفی آن توجه نموده و همچنین آمپر برق مصرفی آنرابا آمپر(A) کنتور برق ساختمان خود مقایسه فرمائید.

در نظر گرفتن محلی برای تخلیه قطرات آب خروجی از اسپلیت ها ضروری است.

کولر گازی اینورتر(Inverter Air Conditioner)

از اینورتر برای کنترل سرعت کمپرسور دستگاه برای تنظیم حرارت استفاده می شود.

درنقطه مقابل کولرهای گازی قدیمی برای تنظیم  دمای محیط را با استفاده از کمپرسورهایی که وقتی که روشن می شوند با تمام توان کار می کنند استفاده می کنند.

کولرهای گازی مجهز به اینورتر دارای فرکانس متغیر برای کنترل سرعت موتور می باشند و بنابراین می توانند خروجی کمپرسور و سرمایش را کنترل کنند.

محرک فرکانس متغیر از ریکتیفایر برای تبدیل جریان متناوب ورودی به جریان مستقیم استفاده می کند و پس از آن از  در یم اینورتر الکتریکی برای تولید جریان متناوب با فرکانس دلخواه استفاده می کند.

سرعت کمپرسور وابسته به فرکانس جریان متناوب می باشد.

از میکرو کنترل برای کنترل دمای مورد نیاز در محیط و تنظیم فرکانس لازم برای کمپرسوراستفاده می شود

تبدیل جریان متناوب به مستقیم و دوباره از جریان مستقیم به متناوب باعث هدر رفتن 4 تا 6 درصد انرژی می شود.

عملکرد :

حذف فرآیند خاموش و روشن شدن بازدهی و طول عمر اجزا و قطعات کولر گازی اینورتر را افزایش می دهد و همچنین جریان زیادی را که کولر گازی در هنگام  روشن شدن کمپرسور نیاز دارد را از بین می برد.

در مجموع این فرآیند طول عمر کولر گازی اینورتر را بالا برده و مصرف برق را کاهش می دهد و همچنین دستگاه بیرونی کولر گازی اینورتر  کم صدا تر از دستگاه های قدیمی می باشد.

کولر گازی اینورتر بطور متوسط باعث کاهش20 تا 60 درصد در مصرف انرژی الکتریکی می شوند (در صورت رعایت شرایط لازم)

100 درصد کولر های گازی ژاپن از تکنولوژی کمپرسورهای اینورتر جریان متناوب استفاده می کنند.

اینورتر در کولرگازی اسپلیت

اینورتر به زبان ساده یک کیت الکترونیکی است که سر راه کمپرسور قرار می‌گیرد و باعث می‌شود کمپرسور به صورت دور متغییر کار کند.(دربعضی مدل ها خازن الکتریکی یا INVERTER V این عمل را انجام می دهد ) در واقع در کمپرسورهای قدیمی وقتی دما را مثلا روی ۲۲ درجه تنظیم می‌کردیم، موتور با تمام توان کار کرده و هنگامی که دمای محیط به ۲۲ درجه می‌رسید، خاموش می‌شد و اجازه می‌داد دما افزایش یابد. به این ترتیب، حجم بالایی از انرژی هدر می‌رفت. در تکنولوژی اینورتر، هنگامی که دما به درجه تنظیم شده رسید، بجای خاموش شدن کمپرسور دور موتور کاهش می یابد و دما را ثابت نگه می دارد در نتیجه، صرفه جویی بزرگی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد.

کولر گازی جنرال

کولر گازی ال جی

کولر گازی پرتابل 

کولر گازی ایستاده

کولرگازی بانه در اینستاگرام