علت داغ کردن و سوختن کمپرسور کولرگازی چیست ؟
دلیل گرمای بیش از حد موتور کولر گازی چیست ؟
به طور کلی از بین رفتن عایق های موتور کمپرسور باعث اتصال و قطع سیم های موتور می شود که در نتیجه سبب سوختن کمپرسور کولرگازی می شود.
طول عمر سیم های لاکی موتور به درجه حرارت کارکرد موتور بستگی دارد به طوری که با بالا رفتن دمای کمپرسور و ادامه کار کمپرسور در این دما در مدت طولانی سبب داغ شدن قسمت های کمپرسور و سیم های لاکی و در نهایت سوختن آن میشود . این حالت ممکن است در یکی از حالت های زیر پدید آید:
– معیوب بودن فن.
– کثیف بودن کندانسور
– ولتاژ نامناسب
– نا مرغوب بودن و یا مناسب نبودن سیم های لاکی موتور
– کم شدن مبرد
– اشکال در سیم پیچ راه انداز یا کمکی
توسط سه فیش خارج شده از کمپرسور که با حروف CSM مشخص شده اند می توان انواع سوختگی موتور کولر گازی را تشخیص داد. اگر ارتباط بین C.M قطع باشد یا اتصال کوتاه باشد، نشانه سوختن سیم پیچ اصلی و اگر ارتباط C.S قطع شده یا اتصال کوتاه باشد ، نشانه سوختن سیم پیچی راه انداز یا استارت می باشد.
سوختن موتور کولر گازی باعث اسیدی شدن سیستم و اغلب تجزیه و خراب شدن روغن کمپرسور می شود
در کمپرسورهای نوع بسته و نیمه بسته رفت و برگشتی الکتروموتور توسط گاز مبرد خنک می شود.همانطور که می دانید استاتور در مسیر گاز قرار دارد و هنگامی گه گاز آلوده و اسیدی شود بلافاصله عایق روی سیم پیچ را خورده و باعث اتصال کوتاه و در نهایت سوختن الکتروموتور خواهد شد.تحت این شرایط دو نوع سوختگی اتفاق خواهد افتاد.
سوختگی خفیف و نقطه ای (mild burnout)
فقط در يـك نقطــه روی سیم پیچ الکتروموتور کمپرسور اتصال کوتاه بوقوع پیوسته و کمپرسور از کار افتاده است. در اینگونه مواقع اگر اپراتور دستگاه سریعاً متوجه سوختگی شده و اقدام به توقف سیستم نماید امکان آلودگی کل مدار خیلی کم بوده و پس از تعویض سیم پیچ کمپرسور می توان با تعویض فیلتر درایـر و روغن کمپرسور دستگاه را مجدداً راه اندازی کرده و مورد بهره برداری قرار داد. توجه داشته باشید در این شرایط ۲۴ ساعت پس از راه اندازی دستگاه باید روغن کمپرسور بازدید و میزان اسیدیته آن کنترل گردد.
☸️ سوختگی شدید (severe burnout)
براساس مشاهدات تجربی و با توجه به آمار موجود در تعمیرگاه های کمپرسور در ایران بیش از ۹۰ درصد سوختگی های کمپرسور دستگاه هــای سیستمهای سردکننده از نوع سوختگی شدید است. بر اثر گرمای زیاد تقریباً بخش اعظم عایق سیم پیچ کمپرسور دچار سوختگی شدید گردیده که باعث آلودگی مدار تبریــد و دستگاه ها خواهد شد. آلـــودگی مدار تبرید شامل اسید، دوده ناشی از سوختن عایق سیم پیچ و مواد خورندۀ دیگری است که چنانچه در مدار باقی بمانند خسارت جدی به دستگاه سیستم سردکننده وارد خواهند کرد. در هنگام مواجه شدن با سوختگی شدید کمپرسور قبل از هر اقدامی لازم است در مدار مکش کمپرسور بلافاصله پس از اواپراتور فیلتر مکش (Suction Filter) تعبیه و نصب گردد
خوشبختانه در سالهای اخیر اکثر سازندگان دستگاه های تهویه مطبوع و سیستمهای سردکننده این فیلتر را در کارخانه طراحی و روی دستگاه بصورت استاندارد نصب می کنند. در صورتی که دستگاه شما فاقد این نوع فیلتر است لازم است قبل از هر اقدامی فیلتر مکش مناسب تهیه و در مدار مکش نصب نمایید.
50 سوال متداول در مورد کولرگازی
قیمت کولرگازی 12 هزار
قیمت کولرگازی 18 هزار
قیمت کولرگازی 24 هزار
قیمت کولرگازی 30 هزار
قیمت کولرگازی 36 هزار
کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS12LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +
کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS18LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +
کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS30LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +
کولرگازی اجنرال کیت اینورتر DC مدل ASGS24 LFCA گاز R410A رده انرژی A + + +
حراجی کولرگازی اسپلیت
کولرگازی اسپلیت میتسوبیشی کولرگازی سامسونگ کولرگازی اجنرال کولرگازی الجی کولرگازی پاناسونیک کولرگازی گری
3 کولرگازی موفق و پرفروش بازار ایران
فروش عمده کولرگازی
کولرگازی ارزان تهران
علت یخ زدگی و برفک زدن در کولرگازی اسپلیت
بهترین و جدیدترین کولرگازی اسپلیت چگونه کولرگازی مناسب بخریم ؟ کولرگازی A + + +
کولرگازی ارزان
راهنمای خرید کولرگازی
مجله خودرو …کلیک کنید
خود آموز عیب یابی در کولرگازی
اجزای تشکیل دهنده کولرگازی و نحوه کارکرد هر کدام
کولرگازی الجی
کولرگازی ارزان جنرال GENERAL ” کلیک کنید “
فروشگاه کولرگازی بانه