تاریخچه و محصولات پورشه

فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تأسیس کرد، که در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز نمود و در سال‌های نخست، بخش اعظم از مشتریانش را شرکت‌های خودروسازی همچون: آئودی بنز, دایمر , اپل و اتویونیون   تشکیل می‌دادند.

یکی از نخستین طرح‌هایی که شرکت تازه تأسیس پورشه در آن مشارکت نمود، پروژه‌ای تحت عنوان فولکس واگن بود، که در زبان آلمانی ماشین مردم معنا می‌دهد. در اواسط دهه ۱۹۳۰ شرکت پورشه و مشخصأ فردیناند پورشه ، از سوی دولت آلمان نازی، برای طراحی نخستین اتومبیل فولکس‌واگن، دعوت به‌کار شد، این خودرو، فولکس واگن بیتل نام داشت، که امروزه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین اتومبیل‌های تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شود.

شخص دیگری که سهم بسیار زیادی در راه‌اندازی و توسعه شرکت پورشه ایفا نمود، فری پورشه می‌باشد. فری که فرزند ارشد فردیناند بود، ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت.

دوران جوانی فری پورشه مصادف با به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر می‌خواست که آلمان سریع‌ترین اتومبیل‌ها را بسازد؛ بنابراین کارخانه‌های خودروسازی را از کمک‌های دولتی برخوردار نمود. در این شرایط بود، که از سوی هیتلر، دعوت‌نامه‌ای برای همکاری  به فردیناند پورشه ارسال گردید.

در سال ۱۹۳۹ اولین اتومبیل پورشه ساخته شد، که عموماً از قطعات فولکس واگن برای آن استفاده کرده بود. این اتومبیل، پورشه ۶۴ نام داشت.

با پایان جنگ، فردیناند و فری پورشه هر دو به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند. فرانسوی‌ها برای آزادی هر کدام از پورشه‌ها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولی بضاعت مالی خانواده پورشه  تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی از آنها را می‌داد، بنابراین پسر، در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شد و بلافاصله راهی اتریش  شد، ولی پدر در اسارت فرانسوی‌ها باقی ماند. فری پس از مدت کوتاهی، با هدف بازسازی کارخانه پدری، راهی آلمان شد، ولی پیگیری‌های او با مخالفت و پاسخ منفی از سوی نیروهای متفقین مواجه گردید.

این امر باعث شد تا وی بار دیگر به اتریش بازگردد و کارخانه کوچکی را برای ساخت پمپ آب و لوازم لوله‌کشی تأسیس کند، ولی این وضعیت بسرعت تغییر کرد. در اواسط سال ۱۹۴۷ در حالی‌که کمتر از ۱ سال از آزادی فری نمی‌گذشت، وی با مشارکت خواهرش؛ لوئیس و همسر او آنتوان پیک (که در اواخر دهه ۱۹۳۰ چندین سال، ریاست شرکت فولکس واگن را در دست داشت)، اقدام به راه‌اندازی شرکت پورشه هلدینگ ، در اتریش نمود. این شرکت در زمینه واردات و توزیع اتومبیل‌های آلمانی، به کشور اتریش فعالیت می‌کرد. عقد قرارداد با برخی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی باعث شد، تا فری انگیزه ساخت یک اتومبیل را پیدا کند.

اتومبیلی که بر مبنای فولکس واگن در سال ۱۹۴۷ طراحی شد پورشه ۳۵۶ نام گرفت. طراحی مدل اولیه این اتومبیل را، چند سال پیش از آن، فردیناند پورشه انجام داده بود، ولی کار تولید این مدل را، فری به پایان رساند. مدل ۳۵۶ از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک، با قدرت ۳۵ اسب بخار نیرو می‌گرفت، که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود. نمونه هایی از  محصولات پورشه بشرح زیر است :

 

سال تولید مدل توضیحات تصویر
۱۹۴۸–۱۹۶۵ پورشه ۳۵۶ نخستین ماشین تولید شده پورشه است، که در واقع نمونه اولیه مدل مشهور پورشه ۹۱۱ به‌شمار می‌آید. Porsche 356 Abarth blue vl TCE.jpg
۱۹۵۴–۱۹۵۶ پورشه ۵۵۰ مدل توسعه یافته پورشه ۳۵۶ است، که با اندکی تغییرات ظاهری در آن، در کلاس اتومبیل‌های مسابقه‌ای کوچک، به بازار عرضه شد. Porsche 550 Spyder.jpg
۱۹۶۴–۱۹۸۹ پورشه ۹۱۱ کلاسیک معروفترین سری اتومبیل‌های اسپورت پورشه می‌باشد 1969 silver Porsche 911E coupé Auto Salon Singen Germany.jpg
۱۹۶۵–۱۹۶۹ پورشه ۹۱۲ نسخه ضعیف‌تر و با قدرت کمتر از ۹۱۱ است، که با موتوری ۴ سیلندر و پیشرانه ۹۵ اسب بخار طراحی شده است. Porsche 912 1965.jpg
۱۹۷۰–۱۹۷۶ پورشه ۹۱۴ این مدل بطور مشترک توسط پورشه و فولکس واگنطراحی و ساخته شده است. مدل ۹۱۴ نیز کاملأ بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند می‌باشد. Porsche 914 front view.jpg
۱۹۷۱ پورشه ۹۱۶ این مدل نیز بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند می‌باشد. نکته جالب توجه در مورد ۹۱۶، تولید تنها ۱۱ دستگاه از آن می‌باشد. Porsche 916 hl TCE.jpg
۱۹۷۵–۱۹۸۹ پورشه ۹۳۰ این مدل با نام۹۱۱  توربو نیز شناخته می‌شود و در حالی از فناوری توربو شارژر در ساختش بهره می‌برد، که کمپانی  bmw تنها دو سال قبل، نخستین خودروی مجهز به توربو شارژر را تولید کرده بود! Porsche 911 Turbo.jpg
۱۹۸۷–۱۹۸۸ پورشه ۹۵۹ از این مدل تنها ۲۰۰ دستگاه ساخته شده است. Porsche 959 silver at Auto Salon Singen.jpg
۱۹۸۸–۱۹۹۳ ۹۶۴ بر پایه پورشه ۹۵۹ Porsche 964 front 20080515.jpg
از سال ۲۰۱۱ ۹۹۱ نسل هفتم از پورشه ۹۱۱ است، 2012 NAIAS Red Porsche 991 convertible (world premiere).jpg
۱۹۹۳–۱۹۹۸ ۹۹۳ آخرین نسخه از پورشه ۹۱۱ با موتور بوکسور است. این مدل در کلاس خودروهای کوپه قرار دارد و مجهز به توربو شارژر می‌باشد Porsche 993 targa mainz.jpg
۱۹۹۷–۲۰۰۵ ۹۹۶ تا سال ۲۰۰۵ که تولید آن متوقف شد، شمار ۳۰۰ دستگاه از آن به‌فروش رسید. 1999C4SCab.JPG
از سال ۲۰۰۴ ۹۹۷ Paris 2006 - Porsche GT3 RS.JPG
۱۹۹۶–۲۰۰۴ باکستر اولین نسخه از سری باکستر می‌باشد، که از سال ۱۹۹۶ تولید آنها آغاز شده است. این مدل از پورشه که دارای موتوری ۶ سیلندر با طراحی موتور وسط می‌باشد، به خوش دستی و سواری خوب مشهور می‌باشند. Porsche red 001.jpg
۲۰۰۴–۲۰۰۹ ۹۸۷ باکستر نخستین بار در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۴ وارد بازار شد. Porsche Boxster AME.JPG
از سال ۲۰۱۲ ۹۸۱ باکستر  در ۱۴ آوریل ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد. Porsche Boxster 981.JPG
۲۰۰۵–۲۰۱۲ کایمن  در کلاس خودروهای اسپورت دو نفره یا دو درب طراحی شده است. Porsche Cayman S.JPG
از سال ۲۰۱۳ کایمن ۹۸۱  تولید آن در سال ۲۰۱۲ متوقف شده بود. این مدل از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. Porsche Cayman S (8229818242).jpg
–۲۰۱۰ کاین تیپ۹ نخستین خودروی  suv پورشه می‌باشد،   مونتاژ نهایی این مدل در کارخانه لایپزیک  انجام شده است. Porsche Cayenne Turbo front.jpg
سال ۲۰۰۹ کاین جانشین مدل پورشه کاین (تیپ ۹پی‌ای) می‌باشد، که در ۵ تیپ عرضه شده است: موتور ۳٫۶ لیتری وی۶، موتور ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور هیبریدی ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور توربو ۴٫۸ لیتری وی۸ و موتور ۳ لیتری دیزلی. Porsche Cayenne Hybrid.jpg
سال ۲۰۰۹ پانامرا  موتور این ماشین در جلوی آن قرار دارد و در دو نوع دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل وسط موجود است. از پورشه پانامرا برای اولین بار در ۱۳امین نمایشگاه خودروی شانگهای، در آوریل ۲۰۰۹ رونمایی شد. 2011-03-04 Autosalon Genf 1216.JPG
سال ۲۰۱۴ ماچان دومین خودروی suv پورشه است Porsche Macan front - Tokyo Motor Show 2013.jpg

 

پورشه ۹۱۱ کاررا، گران‌ترین محصول پورشه با قیمت یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان در بازار ایران موجود است و بعد از آن پورشه پانامرا توربو و پورشه کاین توربو در صدر جدول قرار دارند.

قیمت محصولات پورشه بدون تغییر بوده است و در بین این محصولات، پورشه ۹۱۱ کاررا، خودرویی لوکس و اسپرت با قیمت ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده است. کلاس بدنه این خودرو از نوع کوپه است و از پرطرفدارترین خودروهای این برند محسوب می‌شود. قابل ذکر است که این خودروساز آلمانی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای اسپرت است.

بعد از پورشه ۹۱۱ کاررا، پورشه پانامرا توربو و پورشه کاین توربو، لیفت‌بک و شاسی بلند محبوب با قیمت ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با بیشترین قیمت گزارش شد‌ه‌اند.

 

کانال رسمی تلگرام کولرگازی بانه ,کلیک کنید

مرکز تخصصی کولرگازی اسپلیت

راهنمای خرید کولرگازی ” کلیک کنید “

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *